Academic and labor perception of university education in Criminology-Criminalistics in the state of Nuevo León, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/cc3.4-38

Keywords:

Criminology; Education; Educational evaluation; Educational relevance.

Abstract

Introduction: The perception of university education in Criminology and Criminalistic is a necessary line of research in order to define satisfaction among graduates, employers and career managers to discover areas of opportunity. Objective: To assess the perception of educational relevance in graduates, employers and academic managers with respect to the Bachelor's Degree in Criminology in Nuevo León, Mexico. Methodology: During 2020, a quantification of schools in criminal issues was carried out. A sample was taken from an accredited bachelor's degree with another that is not.  In 2021 an interview/questionnaire instrument was applied to capture the perception of educational relevance. Results: It was revealed that the knowledge and skills with which graduates in Criminology graduate are basic for daily tasks, but highlight the need to improve the curricula, the updated bibliography, the laboratory of practices to have better training and job opportunities. Proposal: All interviewees concluded that it is necessary to improve the specialization in predominant areas of the Bachelor's Degree in Criminology, as well as to improve the library and laboratories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wael Sarwat Hikal Carreón, Universidad Autónoma de Nuevo León.

Doctorando en Filosofía con Acentuación en Estudios de la Educación por la Facultad de Filosofía y Letras (becario CONACYT). Maestría en Trabajo Social con Orientación en Proyectos Sociales (becario CONACYT) por la Facultad de Trabajo Social y Desarrollo Humano, de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Director de proyectos en la Sociedad Mexicana de Criminología capítulo Nuevo León.

References

Cadena Iñiguez, P.; Rendón Medel, R.; Aguilar Ávila, J.; Salinas Cruz, E.; Cruz Morales, F.R. y Sangerman Jarquín, D.M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. http://www.scielo.org.mx/pdf/remexca/v8n7/2007-0934-remexca-8-07-1603.pdf DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515

Cantú Mendoza, R. (2015-b). El Cambio Universitario en México: Un Abordaje desde la Perspectiva de la Calidad. Estudio de un Caso Exitoso: La Facultad de Filosofía y Letras de la UANL. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Autónoma de Nuevo León.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2022). Padrón del Programa Nacional de Posgrados de Calidad. http://svrtmp.main.conacyt.mx/ConsultasPNPC/padron-pnpc.php?&prog=&ref=&inst=&sgrado=DOCTORADO&sorient=&snivel=&sasni=&smodal=&sentidad=NUEVO%20LEON&pag=2

Consejo para la Acreditación de la Educación Superior (2019). Organismos acreditadores. https://www.copaes.org/organismos_acreditadores.php

Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior (2021). Instituciones que cuentan con programas Acreditados por CIEES. https://www.ciees.edu.mx/padron/

Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior (s.f.). Padrón Nacional de Programas Educativos de Calidad de la SEP. https://www.ciees.edu.mx/version1/padrones-de-buena-calidad/padron-nacional-de-programas-educativos-de-buena-calidad-de-la-sep/

Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior (2018). Principios y Estándares para la Evaluación de Programas Educativos Presenciales en las Instituciones de Educación Superior. https://www.ciees.edu.mx/normateca/pdf/principios-y-estandares-para-la-evaluacion-de-programas-educativos-presenciales-2018.pdf

Creswell, J.W. (2007). Diseño de Investigación. Enfoques Cualitativo, Cuantitativo y con Métodos Mixtos. Sage Publications.

Gómez Aguado, R., Díaz Díaz, B.Y., Fernández Camargo, I., y Naithe Pérez, D. (2016). Percepción de estudiantes sobre el proceso enseñanza aprendizaje en la asignatura de Enfermería Pediátrica. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 15(4), 630-641. http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v15n4/rhcm14416.pdf

Instituto Iberoamericano de TIC y Educación (s.f.). Entrevista en Profundidad. Guía y Pautas para su Desarrollo. S.P.: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://oei.org.ar/ibertic/evaluacion/pdfs/ibertic_guia_entrevistas.pdf

Muijs, D. (2004). Doing Quantitative Research in Education with SPSS. SAGE Publication. DOI: https://doi.org/10.4135/9781849209014

Leija, M.A. (1999). El Colegio de Criminología. UANL relación histórica y vivencias. Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales y Colegio de Criminología. http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1020128633/1020128633.PDF

Rodríguez Lozano, G. y Zaragoza Huerta, J. (2012), La investigación del Derecho y la Ética. En Sáenz López, K.A.C.; Gorjón Gómez, F.J.; Gonzalo Quiroga, M., y Díaz Barrado, C.M. (Eds.). Metodología para Investigaciones de Alto Impacto en las Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Nuevo León, Universidad Rey Juan Carlos y Dykinson.

Secretaría de Educación Pública (2020). Escuelas a nivel nacional con un programa de estudios de criminología y/o criminalística. Unidad de Asuntos Jurídicos y Transparencia.

Secretaría de Educación Pública (2018). Padrón Nacional de Programas Educativos de Calidad. https://www.pnpec.sep.gob.mx/

Universidad Autónoma de Nuevo León (2022). Plan de estudios: Licenciatura en Criminología (modalidad mixta). https://www.uanl.mx/wp-content/uploads/2019/08/Plan-de-estudios_Licenciatura_en_Criminologia.pdf

Universidad Metropolitana de Monterrey (2021). Descubre por qué estudiar Criminología en UMM. https://www.youtube.com/watch?v=wbrddfVpkSo

Published

2023-01-31

How to Cite

Hikal Carreón, W. S. (2023). Academic and labor perception of university education in Criminology-Criminalistics in the state of Nuevo León, Mexico. Constructos Criminológicos, 3(4), 93–108. https://doi.org/10.29105/cc3.4-38

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.